ελληνικά, σκακιστικά, πολιτικά

αναλύσεις και συζητήσεις

προπόνηση, προπονητής, προπονητική

daskalosΟ σκοπός αυτού του μικρού άρθρου είναι να αναδειχθεί σε έναυσμα και να εξελιχθεί σε δομημένη συλλογή επιμέρους άρθρων και τοποθετήσεων, όπου θα παρουσιάζονται τα ειδικότερα θέματα σε αυτό το τεράστιο κεφάλαιο (που απλώς αγγίζω εδώ)  και θα συνεισφέρει στην οριοθέτηση και την οργάνωσή τους, στην επιμέλεια και την εξέλιξή τους. Πρόκειται για τεράστιο, πολύκλαδο, και ιδιαίτερα ζωντανό θέμα, που διατρέχει χαοτικά το σκάκι από τη βάση μέχρι την κορυφή του, από το παρελθόν μέχρι το μέλλον του. Γι’ αυτό θα αρκεστώ εδώ σκόπιμα σε μερικούς πολύ βασικούς ορισμούς και κάποια αποσπάσματα από τη Σκακιστική εγκυκλοπαίδεια του Χρήστου Κεφαλή, που εκδόθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις Κέδρος (διαβάστε σχετικά εδώ) με θεώρηση ύλης από το διεθνή μετρ Ηλία Κουρκουνάκη (Ηλ.Κ), ο οποίος έχει διακριθεί  και ως σκακιστικός προπονητής. Για τα πλήρη λήμματα (όπου ίσως γίνονται και σαφέστερα τα αποσπάσματα που διάλεξα εδώ), συνιστώ ένθερμα να ανατρέξετε στο εξαιρετικό αυτό βιβλίο.

προπόνηση Η διαδικασία κατάρτισης του σκακιστή, κατά κανόνα με τη βοήθεια ενός ειδικού…. Σκοπός της σκακιστικής προπόνησης είναι να μεταδώσει σε ένα σκακιστή την κατάλληλη μεθοδολογία μελέτης και τις βασικές γνώσεις… δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ατομική μελέτη… «Η ουσία της προπόνησης είναι να μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουμε…» (Ηλ.Κ.).

προπονητής Άτομο που ασχολείται επαγγελματικά με σκακιστικές προπονήσεις…Υπάρχουν εμπειρικοί και καταρτισμένοι προπονητές,… Η καταλληλότητα ενός προπονητή… εξαρτάται από τα προσόντα του… Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύεται συχνά, ο προπονητής δεν χρειάζεται να είναι ισχυρότερος σκακιστής από τον παίκτη που προπονεί…

προπονητική Η επιστήμη της σκακιστικής προπόνησης, η διαδικασία κατάρτισης προπονητών σκακιού… Σε χώρες όπως ΕΣΣΔ, Ουγγαρία και Βουλγαρία το σκάκι είχε καθιερωθεί και διατηρείται ως ειδικότητα στις Γυμναστικές Ακαδημίες… Η διαδικασία κατάρτισης των προπονητών μπορεί να περιλαμβανει ακόμη διαλέξεις και σεμινάρια. Δυστυχώς, οι σχετικές διαδικασίες δεν έχουν προωθηθεί επαρκώς στη χώρα μας, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι προπονητές να είναι εμπειρικοί…. Το 2002 έγινε μια αρχή, με την εισαγωγή της ειδικότητας προπονητής σκάκι στα ΙΕΚ για μια χρονιά.

Το βήμα είναι ανοιχτό και ελεύθερο για όποιον θέλει να συνεισφέρει…

Advertisements

11 Δεκέμβριος, 2008 - Posted by | ΘΕΣΜΟΙ, ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΑΚΙ, ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ, ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ, ΣΚΑΚΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ | , , ,

8 Σχόλια »

  1. Πραγματικά τεράστιο θέμα, στο οποίο δεν έχω καμιά εμπειρία (σκακιστική προπόνηση), έχω όμως άποψη στην διαδικασία απόκτησης γνώσης γενικά , και σε ένα εξ ίσου αφαιρετικό (ποιο) θέμα όπως τα μαθηματικά.

    Μερικές λοιπόν σκέψεις:

    1) Πρώτα πρέπει κάποιος να απαριθμήσει, αφού πρώτα αναγνωρίσει, τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται για να αναπτύξει κάποιος τις σκακιστικές του δεξιότητες.
    2) Χρειάζεται να αναπτυχθούν ασκήσεις που να βελτιώνουν τις δεξιότητες αυτές. Όχι βέβαια κατά το δοκούν, αλλά με συστηματικό τρόπο (και αυτό είναι το δύσκολο, αφού δεν υπάρχουν εγχειρίδια που αποτελούν καταγραφή της γνώσης)
    3) Είναι ανάγκη όλοι αυτοί που ασχολούνται με την σκακιστική προπόνηση να καταγράφουν πως αντιδρά ο εκπαιδευόμενος στην Χ άσκηση , και αν υπάρχουν μετρήσιμα αποτελέσματα προόδου.

    Όσο η σκακιστική προπόνηση είναι θέμα του ενός, τόσο τα αποτελέσματα δεν πρόκειται παρά να είναι τυχαία. Κατά την γνώμη μου το να παρακολουθήσει κάποιος μια μεμονωμένη διάλεξη μπορεί να είναι διασκεδαστικό, μπορεί να έχει και κάποια μικρή εκπαιδευτική αξία, όμως δεν μπορεί να είναι μέρος της διαδικασίας προόδου, όπως δεν γίνεται σε καμιά διαδικασία γνώσης.

    Το δύσκολο είναι να δημιουργηθεί μια αλληλουχία στην γνωστική διαδικασία.

    Πχ, το σήμερα θα κάνουμε μάθημα (δείχνοντας και αναλύοντας παραδείγματα) για την χρήση της ανοιχτής στήλης, για μένα δεν λέει τίποτα αν αυτό είναι απλά μια σειρά αναλύσεων και μαθημάτων.
    Είναι σαν να μπεις σε μια τάξη και να αραδιάσεις 15 θεωρήματα μαθηματικών. Ποτέ δεν θα μπορέσουν οι μαθητές σου να τα βάλουν σε χρήση , εκτός απο μερικούς χαρισματικούς.

    Το τι ακριβώς χρειάζεται έχει να κάνει με την ουσία της συζήτησης και θα επανέλθω αφού διαβάσω και τις γνώμες άλλων

    Σχόλιο από Kostas Oreopoulos | 11 Δεκέμβριος, 2008

  2. Σε σχέση με τη βασική εισήγηση του θέματος, αξίζει να σημειωθεί το ακόλουθο απόσπασμα από πρόσφατη συνέντευξη του Λευτέρη Βογιατζή:

    «Αυτά που μας μαθαίνουν είναι εν μέρει παιδεία. Παιδεία είναι αυτά που μαθαίνεις μόνος σου. Για να χρησιμοποιήσεις στ’ αλήθεια αυτά που μαθαίνεις, θα πρέπει να τα μάθεις μόνος σου. Αυτό είναι το πιο σημαντικό στην Τέχνη και όχι η παιδεία έτσι όπως την εννοούμε, επειδή, αν ήταν αυτή, όσοι παιδεύονται θα ήταν καλοί. Μάλλον δεν παιδεύονται με την άλλη έννοια. Όταν τα έχεις έτοιμα, δεν δίνεις την ίδια σημασία που δίνεις όταν τα μαθαίνεις μόνος σου. Το “παιδεία” το εννοώ και με την έννοια του βασάνου.» (ΒΗΜagazino, 26 Οκτωβρίου 2008, σελ.36)

    Παρόλο που αναφέρεται σε καλλιτεχνικά θέματα, το συγκεκριμένο εδάφιο μπορεί φυσικά να βρει εφαρμογές σε κάθε δημιουργική δραστηριότητα, συνεπώς και στο σκάκι. Στις πολυετείς προπονητικές μου δραστηριότητες έχω συνεργαστεί με αρκετά άτομα που κατέκτησαν πανελλήνιους τίτλους ή και διεθνείς διακρίσεις, ώστε μπορώ να πω με μπόλικη δόση σιγουριάς ότι μεγαλύτερες επιτυχίες πραγματοποιήθηκαν από όσους και όσες επένδυσαν πολύ προσωπικό κάματο και δημιουργική σκέψη. Επίσης ότι ο χαρακτήρας συχνά έχει μεγαλύτερη σημασία από τις τεχνικές γνώσεις και ικανότητες.

    Σχόλιο από Ηλίας Κουρκουνάκης | 12 Δεκέμβριος, 2008

  3. Υπάρχει ένα ενδιαφέρον άρθρο πάνω στο θέμα, πρόσφατα δημοσιευμένο στην σελίδα της chessbase.
    Το λινκ ειναι εδώ και είναι πολύ ενδιαφέρον.

    Σημείωση «ε,σ,π» : Ζητούνται εθελοντές για τη μετάφραση του άρθρου…

    Σχόλιο από Kostas Oreopoulos | 12 Δεκέμβριος, 2008

  4. Μια μικρή διευκρίνιση για τη λειτουργία της ειδικότητας Προπονητής Σκάκι στα ΙΕΚ: Η ειδικότητα λειτούργησε με απόλυτη επιτυχία και την περυσινή χρονιά (2007-2008) στο ΙΕΚ Πτολεμαΐδας με πρωτοβουλία της ΕΣΣΚΕΔΥΜ. Από όσο μάλιστα γνωρίζω, οι απόφοιτοι της ειδικότητας έδωσαν μέσα στο Νοέμβρη και τις απαιτούμενες εξετάσεις πιστοποίσης ώστε να λάβουν το Δίπλωμα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Μέσα στο 2008, επίσης, έγινε δύο φορές (Φλεβάρη και Σεπτέμβρη) προσπάθεια να λειτουργήσει η ειδικότητα και στο ΙΕΚ Χαλκίδας με πρωτοβουλία της ΣΑ Χακίδας. Δυστυχώς αν και το Σεπτέμβρη η αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος προμήνυε ότι η ειδικότητα θα λειτουργούσε, όταν έφτασε η ώρα των εγγραφών δε συγκεντρώθηκε ο απαιτούμενος αριθμός καταρτιζομένων.
    Επειδή πάντως έζησα το θέμα από κοντά (πέρυσι ήμουν αποσπασμένος στο ΙΕΚ Χαλκίδας) μπορώ να πω ότι ο ΟΕΕΚ (ο οργανισμός που εποπτεύει τα ΙΕΚ) ήταν αρκετά θετικός στη λειτουργία της ειδικότητας γιατί είναι κάτι έξω από τα συνηθισμένα (πληροφορική, λογιστικά, αισθητική, παραϊατρικά κτλ). Πιθανώς αν η ειδικότητα γινόταν σε ένα ΙΕΚ της Αθήνας (π.χ. στο Περιστέρι που είχα ξαναγίνει και είναι προσβάσιμο με το μετρό) η συμμετοχή να ήταν ικανοποιητική. Εκτιμώ ότι υπάρχουν άτομα που ενδιαφέρονται και στα οποία η Χαλκίδα φάνηκε μακριά για καθημερινό πήγαινε-έλα. Για να γίνει φυσικά αυτό θα πρέπει κάποιος (π.χ. η ΕΣΟ) να κινήσει ξανά το θέμα αλλά -κυρίως- να βρεθεί κάποιος διευθυντής ΙΕΚ πρόθυμος να το υποστηρίξει.

    Σχόλιο από Δημήτρης Σκυριανόγλου | 16 Δεκέμβριος, 2008

  5. Πολύ ενδιαφέρον άρθρο με τίτλο ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΣΚΑΚΙ – ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ, ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΟ ΣΚΑΚΙ δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο της Σκακιστικής ακαδημίας, εδώ

    Σχόλιο από dokiskaki | 18 Δεκέμβριος, 2008

  6. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων (ο σχολιαστής αναφέρεται στη δημοσίευση στο ιστολόγιο της Σκακιστικής Άνοιξης που εμφανίστηκε στη δεξιά στήλη στις τροφοδοσίες RSS –ε.σ.π.) πρόκειται για αναδημοσίευση ολόκληρου του άρθρου από το chessacademy.gr (Τσιάμης,Κατσίρης) στο οποίο έχω τονίσει κάποια σημεία ενώ προσέθεσα τις παρατηρήσεις μου εκεί που το ένοιωθα απαραίτητο.

    Τώρα,η σκακιστική προπονητική είναι πραγματικά ένα ανεξάντλητο και δύσκολο θέμα. Το έργο του προπονητή από τη δική μου σκοπιά είναι να «ξεκλειδώσει» τις δυνατότητες και το ταλέντο του κάθε μαθητή του. Για να γίνει αυτό πιστεύω ότι πρέπει να κινηθεί σε πολλούς διαφορετικούς άξονες ώστε:

    – Να εξασφαλίσει ότι δεν υπάρχουν κενά στη βασική σκακιστική εκπαίδευση του προπονούμενου.
    – Να τον/την διδάξει τη μεγάλη σημασία και τη σωστή μεθοδολογία προσωπικής μελέτης.
    – Να του εμφυσήσει την κατάλληλη αγωνιστική νοοτροπία αλλά και τη γενικότερη σκακιστική νοοτροπία.
    – Να εντοπίσει-και να αντιμετωπίσει- τους ψυχολογικούς παράγοντες που πιθανόν εμποδίζουν στον σκακιστή να αποδώσει στο μέγιστο ( π.χ. οι αβλεψίες από ασυνείδητες διαδικασίες -όπως αναφέρεται στο άρθρο της ChessBase που μας προτείνει ο Κ.Ωραιόπουλος- οφείλονται τις πιο πολλές φορές σε ψυχολογικούς παράγοντες).

    Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να επιμείνει σε κάποιον από τους παραπάνω άξονες ανάλογα με τις ανάγκες του μαθητή κάθε περίοδο και να προσαρμόζεται σε αυτόν , καθώς πεποίθησή μου είναι ότι ένα σημαντικό έλλειμα σε έναν τομέα καθηλώνει συνολικά την απόδοση του σκακιστή.

    Σχόλιο από Κωστής Σκαπέρδας | 19 Δεκέμβριος, 2008

  7. Ενδιαφέρον άρθρο στο ιστολόγιο του ΣΣ Λάρισας: Το σκάκι απαιτεί νοημοσύνη;

    Σχόλιο από dokiskaki | 17 Φεβρουαρίου, 2009

  8. Από ανακοίνωση της Επ. Προπονητών της ΕΣΟ:

    Την Παρασκευή 11/12 έγινε η συνεδρίαση της Επιτροπής Προπονητών, και το Σάββατο 12/12 η συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΕΣΟ , όπου παροσιάστηκε η εισήγηση της Επ.Προπ.

    Σχετικά με τα θέματα που εισηγήθηκε η Επ .Προπ . προς το Δ.Σ. έγιναν αποδεκτά τα παρακάτω:

    1) Διοργάνωση ημερίδας, στις 22 ή 23 ή 29 ή 30 Ιανουαρίου 2010, στην Αθήνα (γραφεία ΕΣΟ, ή κάποιου συλλόγου που θα προσφέρει τους χώρους του) με αντικείμενο τα προπονητικά προγράμματα ελπίδων και επιλέκτων της ΕΣΟ.

    2) Αποστολή στην Γ.Γ.Α., δύο επιστολών σχετικά με θέματα αναγνώρισης προπονητών σκακιού και σχολών προπονητών.

    Με βάση το παραπάνω, θα ήταν χρήσιμο για όσους προπονητές δεν έχουν εγγραφεί ακόμη στο μητρώο της ΕΣΟ, να το πράξουν στο άμεσο μέλλον, διότι ένα από τα αιτήματα της Ομοσπονδίας είναι η αναγνώριση όσων προπονητών είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο της ΕΣΟ. Για το λόγο αυτό, αξίζει να ενημερωθούν όσοι δεν το έχουν κάνει.

    Επιπλέον, στην επόμενη συνεδρίαση, η Επ.Προπ. θα συζητήσει τα κριτήρια αξιολόγησης των προπονητών στο Μητρώο.

    Σχετικά με την ημερίδα, τα θέματα που θα εξετασθούν είναι:

    1. Αγωνιστικοί στόχοι κάθε προγράμματος.
    2. Χρονικά όρια, ηλικιακή βάση και αριθμός συμμετεχόντων κάθε προγράμματος.
    3. Αγωνιστικό πρόγραμμα σε σύνδεση με τα προπονητικά.
    4. Χρηματοδότηση κάθε προγράμματος (ή συνολική).
    5. Επιλογή παικτών με αντικειμενικά και άλλα κριτήρια.
    6. Διαδικασίες επιλογής προπονητών.
    7. Διδακτέα ύλη
    8. Μεθοδολογία αξιολόγησης κάθε προγράμματος.
    9. Πιθανά πιλοτικά προγράμματα
    10. Υποχρεώσεις προπονητών

    Όσοι ενδιαφέρονται να εισηγηθούν κάποιο από τα θέματα (πλην των 1 και 4) παρακαλούνται να επικοινωνήσουν με την επιτροπή έως τις 7 Ιανουαρίου 2010.

    Ο πρόεδρος της Επ. Προπονητών
    Βαγγέλης Βιδάλης

    Σχόλιο από dokiskaki | 15 Δεκέμβριος, 2009


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: