ελληνικά, σκακιστικά, πολιτικά

αναλύσεις και συζητήσεις

Βαθμοί έλο και στατιστικά αξιοπερίεργα

ΔRat
PDA PDK ΔRat
PDA PDK ΔRat PDA PDK
0-3 50% 50% 122-129 67% 33% 279-290 84% 16%
4-10 51% 49% 130-137 68% 32% 291-302 85% 15%
11-17 52% 48% 138-145 69% 31% 303-315 86% 14%
18-25 53% 47% 146-153 70% 30% 316-328 87% 13%
26-32 54% 46% 154-162 71% 29% 329-344 88% 12%
33-39 55% 45% 163-170 72% 28% 345-357 89% 11%
40-46 56% 44% 171-179 73% 27% 358-374 90% 10%
47-53 57% 43% 180-188 74% 26% 375-391 91% 9%
54-61 58% 42% 189-197 75% 25% 392-411 92% 8%
62-68 59% 41% 198-206 76% 24% 412-432 93% 7%
69-76 60% 40% 207-215 77% 23% 433-456 94% 6%
77-83 61% 39% 216-225 78% 22% 457-484 95% 5%
84-91 62% 38% 226-235 79% 21% 485-517 96% 4%
92-98 63% 37% 236-245 80% 20% 518-559 97% 3%
99-106 64% 36% 246-256 81% 19% 560-619 98% 2%
107-113 65% 35% 257-267 82% 18% 620-735 99% 1%
114-121 66% 34% 268-278 83% 17% >735 100% 0%

Αυτός είναι ο περίφημος πίνακας μετατροπής της διαφοράς αξιολόγησης, ΔRat, σε πιθανό αποτέλεσμα PD, για το σκακιστή με την ανώτερη (PDA) και την κατώτερη (PDK) αξιολόγηση, αντίστοιχα —με άλλα λόγια, είναι ο βασικός πίνακας λειτουργίας του συστήματος αξιολόγησης των σκακιστών όπως προτάθηκε από τον καθηγητή Έλο και χρησιμοποιείται σήμερα από την παγκόσμια ομοσπονδία FIDE, την ελληνική σκακιστική ομοσπονδία (ΕΣΟ) και πρακτικά κάθε επίσημη σκακιστική αρχή για την αξιολόγηση των σκακιστών.

Το σύστημα του ουγγρικής καταγωγής Αμερικανού καθηγητή Έλο (όπως το δημιούργησε στα τέλη της δεκαετίας του 1960) βασίστηκε στην κανονική κατανομή του σκακιστικού πληθυσμού και, για να συντονιστεί με το ήδη υπάρχον σύστημα της αμερικανικής ομοσπονδίας, όρισε ως τυπική απόκλιση του συστήματος τους 200 βαθμούς και ως σημείο αναφοράς το 2000. Το σημαντικό σύμφωνα με το σύστημά του δεν είναι ο απόλυτος βαθμός αλλά οι διαφορές. Έτσι, παρουσιάζει στο βιβλίο του The Rating of Chessplayers Past and Present τη γενική κατάταξη των σκακιστών στα τέλη της δεκαετίας του 1960 ως εξής (ο πίνακας προσαρμόστηκε ελαφρά —κείμενο με την πλάγια γραμματοσειρά— στα σημερινά δεδομένα, ο πρωτότυπος πίνακας τελείωνε στην κατηγορία >2600):

Αξιολόγηση Σκακιστικό επίπεδο
>2800 Σημερινοί (2009) διεκδικητές του παγκόσμιου τίτλου
>2600-2800 Διεκδικητές του παγκόσμιου τίτλου
>2400-2600 Οι περισσότεροι γκρανμέτρ και διεθνείς μετρ
>2200-2400 Οι περισσότεροι εθνικοί μετρ (ομοσπονδιών)
>2000-2200 Υποψήφιοι μετρ, έμπειροι σκακιστές
>1800-2000 Ερασιτεχνική 1η κατηγορία
>1600-1800 Ερασιτεχνική 2η κατηγορία
>1400-1600 Ερασιτεχνική 3η κατηγορία
>1200-1400 Ερασιτεχνική 4η κατηγορία
Αρχάριοι

Είναι αναμφισβήτητο ότι τα δεδομένα έχουν αλλάξει πολύ από τα τέλης της δεκαετίας του 1960. O πληθυσμός της Γης  ήταν τότε στα 3,5 δισεκατομμύρια —σήμερα πλησιάζει τα επτά. Συστηματικό σκάκι παιζόταν τότε κυρίως στην Ευρώπη, την Αμερική, και την Αυστραλία —σήμερα παίζεται συστηματικά σε όλο σχεδόν τον κόσμο, και ιδιαίτερα στην Κίνα, την Ινδία, και άλλες πολυάνθρωπες απωανατολικές νέες σκακιστικές κοιτίδες: τις Φιλιππίνες, την Ινδονησία, το Βιετνάμ, πέντε χώρες που έχουν σήμερα συνολικό πληθυσμό κοντά αν όχι ήδη λίγο πάνω από τα 3 δισεκατομμύρια ψυχές. Ανάλογα έχουν αυξηθεί και οι σκακιστές σε όλον τον κόσμο, με αποτέλεσμα το σύστημα αξιολόγησης να τεντώνεται καθημερινά.

Εδώ δεν θέλω όμως να ασχοληθώ με την ακρίβεια του συστήματος και άλλα σχετικά προβλήματα. Είναι γεγονός ότι το σύστημα έχει αδυναμίες —από την άλλη, είναι και το καλύτερο που έχουμε στη διάθεσή μας για να μελετούμε αγωνιστικά και οργανωτικά φαινόμενα, αρκεί να θυμόμαστε πάντα ότι είναι ένα στατιστικό, συγκριτικό σύστημα και ότι οι βαθμοί που δίνει δεν βγαίνουν από μια μεζούρα αλλά από αστάθμητες πιθανότητες και προσεγγιστικές συγκρίσεις.

Η διαφορά κλάσης

Πατήστε εδώ για τη συνέχεια

Advertisements

Σελίδες: 1 2

18 Φεβρουαρίου, 2009 - Posted by | ΕΛΟ | , ,

3 Σχόλια »

  1. Τάκη,
    καταρχήν αναμένω τα επόμενα άρθρα για το σύστημα Έλο με ανυπομονησία!
    Ξέρω ότι εδώ και πολλά χρόνια είσαι το μυαλό πίσω από το σύστημα των ελληνικών Έλο, οπότε και ο αρμόδιος να εξηγήσει τις διάφορες πτυχές του. Θα ήθελα λοιπόν να δω σε αυτό το ιστολόγιο ένα άρθρο με την ιστορική εξέλιξη των ελληνικών Έλο (πότε καθιερώθηκαν, πως εξελίχθηκαν, ξέρεις, σαν παραμυθάκι!), μέχρι την πιο πρόσφατη τροποποίηση του συστήματος.
    Έχω συγκεκριμένο λόγο που το θέλω αυτό – έχω πολλές ενστάσεις πάνω στο σύστημα που εφαρμόζεται αυτή τη στιγμή! Δεν έχει νόημα να τις αναπτύξω τώρα, καλύτερα αφού έχεις πληροφορήσει τον κόσμο κατάλληλα, ώστε να μπορούν όλοι να συμμετάσχουν στη συζήτηση. Περιληπτικά, οι βασικές ενστάσεις είναι δύο: α) το σύστημα δεν είναι αρκετά δυναμικό, είναι αργό και δεν αξιοποιείται όπως κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε από την ΕΣΟ για να βοηθήσει την ανάπτυξη του σκακιού (εδώ εξέφρασα ουσιαστικά δύο ξεχωριστές ενστάσεις, είναι όμως αλληλένδετες, όπως θα εξηγήσω κάποια άλλη στιγμή) και β) είναι ψυχολογικά καταστροφικό για τους νέους σκακιστές – νέους σε ηλικία και νέους κάθε ηλικίας στο χώρο του σκακιού.
    Είμαι βέβαιος ότι φαντάζεσαι που το πάω 🙂 Έχω συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις για το σύστημα Έλο και θα ήθελα πολύ να διαβάσω τις απόψεις άλλων για το θέμα. Και εν τέλει να διαπιστώσω που ακριβώς στέκεται ο κόσμος στον άξονα αντικειμενικότητας – χρησιμότητας/πρακτικότητας του συστήματος.
    Περιμένω λοιπόν!

    Σχόλιο από middlewave | 19 Φεβρουαρίου, 2009

  2. Σωτήρη, καταρχήν σε ευχαριστώ για τα καλά λόγια, αλλά εδώ και πολλά χρόνια δεν είμαι «το μυαλό πίσω από το σύστημα των ελληνικών Έλο» και επομένως δεν διεκδικώ επαίνους που δεν μου ανήκουν. Το σύστημα του καθηγητή Έλο έχει σωστές στατιστικές βάσεις, αλλά χρειάζεται «μεγάλα» δείγματα (πάνω από 30 παρτίδες στην περίοδο αξιολόγησης). Από εκεί και πέρα, η χρήση του όταν δεν υπάρχουν τα ελάχιστα στατιστικά προαπαιτούμενα προφανώς το κάνει «λάστιχο» με αμφίβολα αποτελέσματα.
    Η παρουσίαση των τεχνικών στοιχείων του συστήματος και η ιστορική αναδρομή στην Ελλάδα δεν θα πρέπει νομίζω να εμποδίσει να ακούγονται στο μεταξύ ιδέες για την αξιοποίηση του συστήματος από την ΕΣΟ, άρα …περιμένω με ενδιαφέρον τις ιδέες σου για να ανοίξει ο σχετικός διάλογος.
    Ψυχολογικά καταστροφικό δεν είναι το σύστημα (κατά τη λογική «τι σου φταίει το μαχαίρι αφού εκείνος καρφώθηκε πάνω του;») αλλά η χρήση που του γίνεται από γονείς, προπονητές, παράγοντες κ.λπ. που δεν συνειδητοποιούν τη φύση του: είναι ένα στατιστικό εργαλείο βασισμένο σε πιθανότητες και όχι κάποιο φυσικό μέγεθος που μετράμε με μεζούρα ή χρονομετρο. Από εκεί και πέρα, έχω την αίσθηση ότι ειδικά για τα παιδιά και τους νέους σκακιστές, ένα σύστημα με το οποίο να παρακολουθούν οι ίδιοι την πρόοδό τους είναι απαραίτητο -και δυστυχώς οι βαθμοί έλο είναι ό,τι πλησιέστερο σε κάτι τέτοιο υπάρχει.

    Σχόλιο από dokiskaki | 19 Φεβρουαρίου, 2009

  3. Δεν είναι τόσο τα τεχνικά στοιχεία, όσο η ιστορία – γιατί έγιναν οι αλλαγές που έγιναν, τι προβλήματα παρουσιάστηκαν κατά καιρούς κλπ. Το background είναι απαραίτητο για τη σωστή κατανόηση του θέματος. Εξάλλου, έχω κι εγώ μερικές απορίες 🙂

    Σχόλιο από middlewave | 19 Φεβρουαρίου, 2009


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: